Deel 3: Tallinna Lennujaam en vermoeid Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Reinbert Flipse - WaarBenJij.nu Deel 3: Tallinna Lennujaam en vermoeid Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Reinbert Flipse - WaarBenJij.nu

Deel 3: Tallinna Lennujaam en vermoeid Moskou

Door: Reinbert Flipse

Blijf op de hoogte en volg Reinbert

08 Juli 2014 | Rusland, Moskou

Wat een luxe, nu al een nieuw verslag. Dat is het voordeel als je nog bij iemand zit die een laptop heeft. Gisteren zijn we vertrokken en hebben we de nacht doorgebracht op het vliegveld van Tallinn. Ik heb daar nauwelijks een oog dichtgedaan en besloot dus maar het volgende te gaan schrijven:

Tallinn 08/07
Het is nacht. We zijn op het vliegveld van Tallinn, Estland, wachtende op het vliegtuig naar Moskou. Dennis en Pieter zijn op krakkemikkige bankjes in slaap gevallen. Ik heb een matige poging gedaan, maar heb me er daarna bij neergelegd dat ik zo niet kan slapen. Ik dood nu de tijd met lezen, rondlopen en schrijven. Om me heen zie ik Estische opschriften. In het vliegtuig merkte ik al dat het een heel vreemde taal is waar je niks van kunt maken. Het is een soort Fins, maar dan nog gekker.

We kwamen afgelopen avond iets na elven aan toen het net begon te schemeren. Nu is het 3 uur geweest en alweer licht. Je merkt echt dat je flink noordelijk zit. Daarnet heb ik buiten een wandelingetje gemaakt (het voordeel van Estland als EU-lidstaat). Ik zag veel water. Het vliegveld wordt omringd door meren. Vanuit het vliegtuig zag ik ook veel bos en groene akkers. Volgens mij is Estland best mooi.

Inmiddels is het kwart voor 4. Nog iets meer dan een uur en dan hopen we weer langs de douane te kunnen, op zoek naar een meer comfortabele plek. Dan is het wachten tot we om 08.05 kunnen we vertrekken vanaf Tallinna Lennujaam (Luchthaven Tallinn, zo leren we nog eens wat Estisch).
----

Inmiddels zijn we aangekomen in Moskou, waar ik het volgende verslag van heb gemaakt:

Moskou 08/07
Na de nacht in Estland konden we vanmorgen verder vliegen naar Moskou. We hebben zo de eerste stad bereikt. Van het vliegveld namen we de trein naar het centrum. Op het station hebben we meteen de treinkaartjes voor Oezbekistan afgehaald. Hierna ontmoetten we de kennis, Gerben, bij wie we hier zullen slapen. In zijn appartement konden we gelijk proeven van zijn zelfgemaakte bier. Gelukkig klikte het vlug tussen Dennis, Pieter en Gerben. Het werd zo snel erg gezellig.

Na even gezeten te hebben, besloten we op pad te gaan. We wilden niet bijslapen, vanwege de tijdverspilling. We gingen Moskou bekijken met Gerben als gids. De eerste attractie was al om de hoek: de prachtige metro. Daar vielen al gelijk wat typische dingen op: het is druk, men gedraagt zich opvallend netjes en de meisjes zijn schaars gekleed. Gerben nam ons mee naar een toeristenval met prullenkraampjes, maar waar ze wel de beste sjasliek schijnen te verkopen. Helaas was dit kraampje dicht, dus geen eten. Wel dronken we kvas, volgens Gerben de Russische cola. Het smaakte vrij apart en vooral Pieter vond het bocht.

Vervolgens gingen we naar het VDNKh, een enorm propagandapark met monumenten van Lenin en Sovjetrepublieken. Zeer mooi en indrukwekkend. Het Armeense tempeltje bracht ons heerlijke baklava en cognac, dat van Kirgizië kebab, soep en hilariteit; Dennis kreeg het namelijk voor elkaar om zichzelf op te sluiten op het toilet. Vol in paniek riep hij om hulp, bevrijdde zichzelf alsnog en botste toen tegen de ober op die hem kwam helpen.

Na dit alles keerden we huiswaarts via het Rode Plein als voorsmaakje voor morgen. Morgen gaan we dat uitgebreider bekijken, samen met het Kremlin en het mausoleum van Lenin. De tocht naar huis verliep zwaar. Ik begon erg moe te worden, vanwege het slaapgebrek. Ook had ik aan het begin van de middag al blaren op mijn voet, waardoor lopen steeds lastiger werd. Gelukkig zijn we nu weer thuis bij Gerben en kan ik zo gaan genieten van een lange nacht.

Tot snel!

  • 08 Juli 2014 - 20:06

    Ellis:

    Als ik dit lees weet ik weer waarom je dit soort reizen moet doen als je jong bent haha.
    Trouwens, die dames moeten zo ongeveer in hun slip rondlopen als een Nederlander, die in Amsterdam woont van mening is dat ze schaars gekleed gaan.

  • 08 Juli 2014 - 20:41

    Erik:

    Thx voor je blog Reinbert, zullen het met interesse en plezier volgen.
    Groetjes aan Dennis en Pieter.

    Vriendelijke groet,

    Erik van Velzen.

  • 10 Juli 2014 - 18:59

    Lenja:

    Vanavond vertrekken jullie en dus...heel veel plezier en reisgenot met en in de trein door Kazachstan naar Oezbekistan. Genoten van Moskou?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Reinbert

Actief sinds 02 Juli 2014
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 8340

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 11 Augustus 2014

Zomerreis Azië

Landen bezocht: