Deel 1: Een blog - Reisverslag uit Goes, Nederland van Reinbert Flipse - WaarBenJij.nu Deel 1: Een blog - Reisverslag uit Goes, Nederland van Reinbert Flipse - WaarBenJij.nu

Deel 1: Een blog

Door: Reinbert Flipse

Blijf op de hoogte en volg Reinbert

02 Juli 2014 | Nederland, Goes

Zo, hier is dan het eerste deel van het blog dat ik van plan ben om bij te gaan houden deze reis. Ik heb lang getwijfeld of ik zou kiezen voor een blog, aangezien ik liever e-mails stuur. Ik bedacht me echter dat dat nogal omslachtig zou zijn. Een blog is makkelijker en bereikt meer mensen; wie weet zou ik wel belangstellenden vergeten als ik zou e-mailen. Daarom: een blog!

Over 5 dagen is het zover: ik vertrek samen met Pieter en Dennis, vrienden van me, voor 5 weken naar Centraal-Azië. We vliegen naar Moskou en gaan dan met de trein naar Kazachstan, Oezbekistan en China. Op dit moment ben ik nog druk bezig met voorbereiden. Bedenken wat ik wil meenemen, dit blog opzetten, maar ook mensen uitleggen waar we heengaan en wat we daar eigenlijk gaan doen. Er zijn maar weinig mensen (ik ken er nauwelijks) die op de plaatsen zijn geweest waar wij heengaan en daardoor heeft niemand echt een beeld bij die landen en steden. Ik zelf ook niet. Ik had niet gedacht dat ik ooit naar die plaatsen zou gaan. Ik laat me verrassen.

Het was eind september 2013 op de terugrit in de trein van de Brussel-reis van de Studentenvereniging voor Internationale Betrekkingen (SIB) dat ik werd aangesproken door Dennis en Pieter over deze reis. Eigenlijk was het nog veel eerder, namelijk begin mei 2013. In de trein naar Almere spraken Dennis en Pieter over het idee om met z'n tweeën op reis te gaan naar Centraal-Azië in de zomer van 2014. Ik dacht daarbij niet zo veel. Ik heb zelf ook met vrienden genoeg reizen 'gepland'. IJsland, Amerika, Australië, het kwam allemaal wel voorbij. Fantaseren over vakantie is altijd leuk.

Maar ineens op die treinrit in september begonnen ze er weer over. Het was niet zomaar een leuke gedachte, ze meenden het! Ze wilden er echt heen en vroegen of ik meeging. Ook dat laatste meenden ze. Ik moest er even over nadenken, maar werd steeds enthousiaster en zei ja! Met z'n drieën naar Centraal-Azië in de zomer. De reacties om me heen waren geweldig. Mensen waren jaloers, jubelend, positief verbaasd. Ik heb geen negatieve dingen gehoord, hooguit bezorgde.

Dat bezorgde was natuurlijk niet onterecht. Er moest een hoop geregeld en uitgezocht worden. Pieter nam de taak op zich om het werk te doen. Hij heeft immers van ons de meeste ervaring, nou ja meeste, Dennis en ik hebben eigenlijk géén ervaring, en Pieter vindt het leuk om te doen. We zijn vrijwel meteen na mijn ja begonnen met de organisatie: het plannen van de reis en het boeken van vliegtickets. Ik contacteerde een kennis in Moskou bij wie we kunnen slapen. De volgende maanden werd het stukje bij beetje completer: visa regelen, hostels boeken, treinkaartjes kopen en spullen bij elkaar zoeken.

En dan zijn er ineens nog 5 dagen voor vertrek. In die 5 dagen moet er nog een hoop gebeuren op inpak- en thuisfrontgebied, maar het blog is er in ieder geval! Ik zal proberen vaak updates te plaatsen, maar kan niks beloven. Ik weet niet hoe vaak ik internetcafés zal tegenkomen. Dit weekend of komende maandag zal ik wel een laatste deel voor vertrek schrijven met wat meer info over de reis, na deze algemene inleiding.

Het reisschema is als volgt:
We vertrekken op 7 juli en komen via Tallinn in Moskou op 8 juli.
Moskou 08/07-10/07
Tasjkent 13/07-16/07
Samarkand 16/07-18/07
Buchara 19/07-21/07
Khiva 23/07-25/07
Almaty 28/07-29/07
Ürümqi 31/07-02/08
Xian 04/08-05/08
Hongkong 06/08-08/08
Amman 10/08-11/08
Bij de terugreis vanaf Hongkong hebben we een overstap in Jordanië met een dag ertussen, waardoor we ook nog even in Amman komen. Op 11 augustus zijn we weer op Schiphol!

  • 02 Juli 2014 - 21:57

    Sophie:

    Wat super leuk dat je een blog gaat bijhouden, Reinbert!
    Ik weet hoe jullie al maanden naar deze reis toe leven, en het kan dan ook niet anders dan een fantastisch avontuur worden! Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen, door deze blog (tja, hier kan het inderdaad allebei, maar in principe zijn Engelse leenwoorden de-woorden ;) ) toch iets dichterbij. Ik mis jullie nu al een beetje, gelukkig zie ik jullie nog op Schiphol.
    Maak het onvergetelijk! X Sophie

  • 03 Juli 2014 - 00:09

    Ellis:

    Tof, ik weet zeker dat je gaat genieten. Ik zal je hier blijven volgen. Leuk!
    Ik ben twee meter China ingeweest vanaf Mongolië haha en kan je dus geen goedbedoelde adviezen geven.

    Wel weet ik dat als je primitief reist je jezelf nogal eens vies zult vinden. Te vies om met je handen eten vast te pakken. Wij hadden van die natte kinderdoekjes, zoals moeders die gebruiken om bv de mond van hun kroost mee af te vegen meegenomen. Ze bleken hun gewicht in goud waard te zijn. Mocht je nog plek hebben dan is dat mijn advies.

  • 03 Juli 2014 - 16:38

    Lenja (mama):

    Geweldig dat jij/jullie deze reis gaan maken...spannend om nieuwe mensen te ontmoeten en allerlei culturen op te snuiven, mooi dingen zien etc..
    We zullen uitkijken naar je verhalen op het blog.
    maar eerst komen we jullie uitzwaaien op Schiphol.
    Mama xx

  • 03 Juli 2014 - 21:09

    Nelleke:

    tjee Reinbert wat een mooi leven heb je. genieten man. wel weer veilig terug komen hoor. wij houden hier je moeder wel in de gaten!

  • 03 Juli 2014 - 22:26

    Lorenzo:

    "Wie gaat er mee? Een reis rond de wereld, die willen wij maken, maar wie gaat er mee?", zo kwinkeleerden Samson & Gert in 1996.
    Voor jou, Reinbert, wordt dat lied nu voor een deel werkelijkheid. Samen met Pieter en Dennis ga je naar Rusland, Kazachstan, Oezbekistan en China.
    Deze reis wordt beslist een onvergetelijke ervaring! Bij een dergelijke tocht zijn jullie op elkaar aangewezen en leren jullie elkaar echt kennen. Zoals Johan al aangaf: goed dat je je gedachten en lotgevallen aan een dagboek toevertrouwt. Aldus kan je over vele jaren nog precies teruglezen wat jullie op welke dag hebben beleefd. :-)
    Doe de groetjes aan het Terracottaleger in Xi'an en aan de Tian Tan Boeddha in Hongkong. Je maakt toch wel 'n fotootje van jullie gedrieën boven op de trap bij de Boeddha, hè? ;-) Dagelijks zal ik op deze webpagina een kijkje nemen. Ik wens jou, Pieter en Dennis een fijne en behouden reis!
    Groetjes, Lorenzo

  • 04 Juli 2014 - 12:44

    Морис:

    Привет Райнберт приятного путешествия и счастливого праздника!Морис

  • 06 Juli 2014 - 16:36

    Trudy Zandee:

    Heel veel reisgenot de komende weken, wat zullen jullie veel gaan zien en niet minder gaan beleven. Super dat dit (zomaar) allemaal kan. Geniet er van.
    groetjes Adrie en Trudy


  • 06 Juli 2014 - 22:43

    Jacoline:

    Een hele mooie reis gewenst met veel interessante belevenissen! Groetjes Jacoline

  • 07 Juli 2014 - 11:14

    Reinbert Flipse:

    Bedankt allemaal!

  • 08 Juli 2014 - 19:50

    Eva :

    dag Reinbert, je bent al onderweg, maar alsnog: een heel, heel fijne vakantie gewenst! Je komt op 3 plaatsen waar ik in 1972 geweest ben: Samarkant, Tasjkent en Buchara. 'k Weet er niet zoveel meer van, maar heb nog een paar foto's. geniet en leuk dat je een blog bijhoudt, groeten, Eva.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Reinbert

Actief sinds 02 Juli 2014
Verslag gelezen: 616
Totaal aantal bezoekers 8341

Voorgaande reizen:

07 Juli 2014 - 11 Augustus 2014

Zomerreis Azië

Landen bezocht: